Dag 8 Mbabane, Swaziland - Reisverslag uit Mbabane, Swaziland van Spreeuwenberg - WaarBenJij.nu Dag 8 Mbabane, Swaziland - Reisverslag uit Mbabane, Swaziland van Spreeuwenberg - WaarBenJij.nu

Dag 8 Mbabane, Swaziland

13 Augustus 2016 | Swaziland, Mbabane

Het plan was om de toeristische plaatsen Ezulwhini en Manzini te gaan bezoeken, maar al snel bleek dat hier niet veel te doen was waar we interesse in hadden. Dan maar naar het Mlilwane National Park of naar het Hlane National Park. Het Hlane National Park was wel een stuk verder, maar wel veel groter met meer kans op het spotten van de neushoorn, de laatste van de Big Five die we nog niet gezien hadden. Snel besloten om daar naar toe te rijden. Het eerste stuk ging goed, maar op een gegeven moment waren er veel wegwerkzaamheden. Wel vaak lachen. Er staan dan een groepje werklui aan de kant van de weg, maar ziet vaak bijna niemand echt werken. Meestal is er 1 iemand bezig en de rest staat er bij te kijken. Ergens maakten we een cruciale fout want opeens hield de snelweg op ! Er stond aangegeven de komende 16 km op een zandweg ! Deze weg was erg slecht en de auto had het zwaar te verduren. We hadden besloten om de plaat Hlane te volgen, maar op een gegeven moment waren we dat ook kwijt. We zaten echt werkelijk midden in de rimboe en kwamen door verlaten armoedige dorpjes. Bijna geen auto’s meer te bekennen. De navigatie herkende een stuk nog wel als een weg, maar op een gegeven moment waren we die ook kwijtgeraakt. Sander probeerde zo goed en zo kwaad als het kon te vinden waar we zaten en welke richting we moesten volgen, voor zover we dat voor het kiezen hadden. Het duurde ontzettend lang. We hadden al veel meer dan 16 km op een onverharde, slechte weg gereden. Hier moest je geen autopech krijgen. Op een gegeven werd het ietsje beter en kwamen we in de buurt van het Hlane National Park en weer in de buurt van de hoofdweg waar we moesten zijn. We waren behoorlijk blij dat we weer op een hoofdweg waren. Toen snel naar de gate van het Hlane National Park gereden. We wilden eventueel nog een Game Drive doen, maar dat kon niet meer. De volgende ging pas om 15:30 uur en dat was te laat. We wilden niet te lang blijven want we wisten niet wat ons de terugweg nog te wachten stond. Dan maar eerst een lunch nuttigen. Daar zouden we uitzicht hebben op een meertje waar nijlpaarden en neushoorns kwamen drinken. Er lagen alleen wat nijlpaarden te luieren. We hadden al zoiets van, dit wordt een beetje een pechdag. We konden daar wel zelf een kleine safari doen met onze auto in een klein gebied. We gingen een stukje rijden en opeens zagen we op een afstand wat neushoorns ! Yes, de vijfde van de Big Five gespot ! En toen ineens aan de rechterkant van de berm een neushoorn met een jong neushoorntje die vlak voor ons de weg wilden oversteken. Dit was wel weer gaaf ! Flink wat foto’s geknipt en weer een stuk doorgereden. Jesper zag rechts in de verte nog wat olifanten, maar die konden we niet goed zien. Nog een stukje verder gereden en toen weer omgedraaid. Op de terugweg kwam er in de verte een hele kudden neushoorns aan en deze staken allemaal de weg over ! Erg mooi om te zien. Nog even teruggegaan naar het meer om ze van de andere kant te bekijken. Nog wat foto’s gemaakt en toen maar weer in de auto, terug naar Mbabane. Gelukkig ging de terugweg een stuk beter en waren we rond 17:00 uur weer terug. Nog aan de receptie gevraagd of de Swazidans in een dorpje dichtbij nog te zien was, maar dat ging vandaag niet meer. Toch nog even proberen naar een mooi uitzichtpunt in de buurt rijden, maar dat konden we ook niet snel genoeg vinden. Het werd snel donker en toen maar teruggereden naar het hotel. De bediening bij het avondeten was weer minder, de leidinggevende was soms gewoon chagrijnig. Deze keer contant betaald met Swazigeld, waarbij 100 SZL (Swaze Lilangeni) evenveel waard is als 100 RAND.