Dag 5 Full Day Safari in Kruger Park - Reisverslag uit Phalaborwa, Zuid-Afrika van Spreeuwenberg - WaarBenJij.nu Dag 5 Full Day Safari in Kruger Park - Reisverslag uit Phalaborwa, Zuid-Afrika van Spreeuwenberg - WaarBenJij.nu

Dag 5 Full Day Safari in Kruger Park

10 Augustus 2016 | Zuid-Afrika, Phalaborwa

Vanmorgen vroeg op voor de full day Safari. Om 05:45 uur melden bij de receptie waar we onze gegevens moesten invullen en tekenen. Ook kop koffie gedronken. We hadden een korte broek aangetrokken en een shirt, trui en vest. Op dit vroege tijdstip is het nog behoorlijk koud, zeker als de jeep gaat rijden. We waren overigens de enigste met korte broek. Gelukkig waren er dekens in de jeep aanwezig die we over onze benen konden leggen. Dit was de eerste uren hard nodig. Nadat we door de Phalaborwa Gate waren zagen we binnen een minuut het eerste dier van de Big Five (leeuw, luipaard, buffel, neushoorn en olifant), namelijk de buffel. Gerard had zijn camera in de aanslag voor zijn eerste foto. Verdomme, batterij de avond ervoor opgeladen maar vergeten in het fototoestel terug te doen. Dan maar alles knippen met de mobiele telefoon, helaas minder inzoommogelijkheden. Al snel zagen we het 2e dier van de Big Five gespot, de olifant. Wat schitterend is dat om ze op deze manier te spotten. Geleidelijk aan werd het steeds warmer. We spotten steeds meer bekende en onbekende dieren. Zebra’s, giraffen, impala’s, apen, nijlpaarden, enz. Te veel om op te noemen. Onderweg kregen we een ontbijt, drankjes en ’s middags een lekkere lunch. Perfect geregeld ! Op een gegeven moment werden er’n leeuwen gespot, met een dode buffel als prooi. Deze werd goed bewaakt en hadden ze volgens de gids ’s morgens gevangen. De hele dag door slapen ze bij hun prooi en ’s avonds wordt er gegeten. Nu nog 2 van de Big Five te gaan. De moeilijkst volgens de gids. Een luipaard is heel lastig te spotten en de neushoorns waren op de vlucht omdat er op hun gejaagd wordt met als doel hun hoorn. Opeens veel auto’s naast de kant, er bleek zojuist een luipaard overgestoken te zijn. We zagen hem al snel maar hij was ook snel weer verdwenen. De foto is dan ook niet gelukt. Nu nog 1 te gaan ! De route ging van het noorden van het Kruger Park een stuk zuidwaarts. De natuur veranderde en ook de dieren die zich er ophouden. De olifanten voornamelijk in het noorden, de buffels overal wel, de leeuwen en het luipaard meer in het zuiden. Op een gegeven moment moesten we weer omkeren naar het noorden. Nog steeds geen neushoorn gezien. Het viel op dat er ’s middags steeds minder te zien was. Het spotten van dieren is het beste ’s morgens vroeg en in de avond. De neushoorn hebben we dan ook niet meer kunnen spotten. Al met al was het een schitterende safari waar we met z’n allen van hebben genoten. Om ongeveer 15:30 uur moe en voldaan weer terug bij de Sefapane Lodge.