Dag 11 St. Lucia - Reisverslag uit Saint Lucia Estuary, Zuid-Afrika van Spreeuwenberg - WaarBenJij.nu Dag 11 St. Lucia - Reisverslag uit Saint Lucia Estuary, Zuid-Afrika van Spreeuwenberg - WaarBenJij.nu

Dag 11 St. Lucia

16 Augustus 2016 | Zuid-Afrika, Saint Lucia Estuary

Vanmorgen stond de Cultural Tour op het programma. Een tocht naar een dorp in de buurt waar we een inzicht zouden krijgen in de cultuur van de Zulu. We zouden om 09:00 uur voor onze lodge opgehaald worden. Voor het eerst tijdens deze vakantie regende het en we zaten in een open jeep, was toch een klein beetje nat. Maar het was verder niet koud. We reden als eerste naar een basisschool. Het zag er best primitief uit en buitenom was alles zand en gras. We gingen een klas binnen van de jongste kinderen van deze school. Zij waren 5 jaar. Het was een “primary school” in de leeftijd van 5-12 jaar. Het lokaal was behoorlijk primitief ingericht, maar stond vol met leerspullen. Wat was dit genieten ! De lerares en de kinderen lieten zich van de beste kant zien. Ze lieten ons vol overgave zien en horen wat ze allemaal leerden dmv gezamenlijk praten en zingen. Geweldig om te zien en te horen, wat een enthousiasme. Een aantal waarden kwamen er ook in voor (respect, democracy). Verder zongen ze “we are here for education, because without education we are nothing” of iets dergelijks. We genoten allemaal met volle teugen. De kinderen waren heel gedisciplineerd. De klas bestond uit 72 kinderen ! Er waren 2 leraressen in deze klas aanwezig. De leerlingen waren er niet allemaal, waarschijnlijk vanwege de regen. We konden wat vragen stellen over het onderwijs, etc. Alles wordt door de overheid betaald, het enigste waar de ouders voor moeten zorgen is een uniform. Er zijn ouders die dat niet kunnen betalen en dan kunnen hun kinderen niet naar school en blijven thuis zonder onderwijs te ontvangen ! We konden geld geven aan de school wat dan goed besteed zou worden, dat hebben we dan ook gedaan. Toen we naar buiten gingen hebben nog veel foto’s gemaakt. Suzan had de hele tijd een hele groep kinderen om zich heen staan. Ze liet de kinderen met haar mobiele telefoon grappige dingetjes zien (snapchatfilter) en de kinderen schaterden van het lachen. We moesten weer verder, eigenlijk best jammer. We reden daarna naar een dorp waar ongeveer 20.000 mensen woonden ! Er was geen enkele verharde weg en de kwaliteit van de huizen was heel verschillend. Ook hier stonden huizen die door de overheid betaald werden voor mensen zonder werk of te weinig inkomen. Ook kon je er huisjes huren voor 300 RAND in de maand (ongeveer € 21,00). Er waren ook redelijk luxe huizen aanwezig. We hebben daar een medische kliniek bezocht (klein ziekenhuisje), een zulu-hutje, een klein rond huisje waar een oma woonde met 9 kleinkinderen. Oma had een bed een de kleinkinderen sliepen op een soort strandmatje op de grond. Deze oma had iets uitgevonden. Zij maakte placematjes en strandmatten van grassprieten (groot gras wat daar groeide) en lege chipszakjes. We hebben gezien hoe zij dit maakte en hebben dat zelf ook even geprobeerd. Daarna voor ons 5 placematjes gekocht. Verder zijn we bij een soort medicijnenvrouw (Sagoma) geweest, die met allerlei middeltjes mensen beter kon maken en ook voorspellingen kon doen. Ze had daar een soort training voor gehad. Deze medicijnvrouwen of –mannen werkten wel samen met de verpleegsters. Toen kregen we nog een traditionele zulu-dans te zien van 3 mannen, was ook heel leuk om te zien. Op een gegeven moment mochten we meedoen. Dat was het einde van de Cultural Tour en we werden weer teruggebracht naar onze lodge. Daarna geluncht bij de Ski Boat Club waar krokodillen te zien zouden zijn. We hebben er geen gezien, maar wel een paar nijlpaarden. De middag nog gevuld met een rit richting Cape Vidal waar we de dag erna naar toe gaan. Een hele mooie omgeving. Een soort kleine safari-tour met mooie uitzichtpunten op het meer van St. Lucia en de Indische oceaan. Zeker de moeite waard. Morgenvroeg staat de Boat Cruise op het programma en ’s middags rijden we rechtstreeks naar Cape Vidal, een mooi strand aan de Indische oceaan.